Sanden paa havet - en livsnyters betroelser
 
Dette er en betalt annonse.Jeg annonser bare for firmaer jeg selv har brukt - og er fornøyd med.
   
I mange år har jeg brukt Mobildata Fagernes til mobiltelefoner. Siden de nå også har hvitevarer, ble det et naturlig samarbeid da jeg pusset opp kjøkkenet i huset som snart kommer for salg. Topp service - alltid! Langt ut over det som kan forventes.
 
Har du lyst å gi tilbakemelding?
Bruk Gjesteboken til bloggen eller skriv på Facebooksiden min, Øivind Sanden.
  Arkiv Frankrike, 15. april 2017
Fra Cherbourg til Roscoff

Skriver jeg ingen blogg fra Cherbourg? Nei. Ganske enkelt fordi jeg synes byen ikke var så mye å skrive om. Noen vakre kirkebygg, men ellers var det meste ordinært. Ikke et vondt ord om byen, men heller ikke så mye å fortelle. Havna var fin, men det var i grunnen alt...

Jeg tar med noen få bilder
Det var en utfordrende plan: Rundt Cap de la Hague, forbi Guernsey og over åpent hav til Roscoff. Jeg regnet med alt fra 24-30 ttimer.

Jeg innrømmer at jeg var spent. Dette var den mest utfordrende etappen hittil.

Klokka 9.30 Skjærtorsdag forlot jeg havna. Da hadde jeg ca 1,5 timer til høyvann ute ved Cap de la Hague. Det ble først en time motstrøms, men så løsnet det...
Havnen i Cherbourg er skjermet av en halvsirkelformet molo med innseilingsmuligheter på begge sider.

Denne var tidligere militært festningsanlegg.

Byen er fortsatt en viktig havn for den franske marinen. Når du ser på kartet, er det ikke vanskelig å skjønne hvorfor.
Cap de la Hague er lengendarisk. Strømmene utenfor neset kan nå 10 knop.

Det var to ting som var viktige: Det er best å passere på høyvann og jeg måtte passe på at strøm og vinder ikke gikk motsatt veg.

Jeg konstaterte at første del av planen var vellykket. Jeg hadde gjort hjemmeleksa mi.

Strømmen gikk rett veg. Rett nok var det noe krapp strømsjø, men det var helt uproblematisk.

Jeg kunne også gå nærmere neset enn den kursen jeg opprinnelig hadde plottet inn i det elektroniske kartet.

Man sparer fort en time på slikt. Og det er kjærkomment når man går langt.
Ut på ettermiddagen passerte jeg Guernsey.

Av grunner jeg forklarte i forrige blogg, valgte jeg å gå forbi og begi meg det åpne havet i vold.
Rett øst for Guernsey ligger den mindre øya Sark. Så vidt jeg vet, er denne i privat eie.

Jeg hadde motoren i gang og hovedseil og mesan oppe på hele turen. Periodevis var vinden så svak at seilene ikke fikk "mat" nok til å gi skuta fart.

Akkurat i sundet mellom Guernsey og Sark, blåste det opp, slik at jeg også tok ut rullefokken og fikk god fart.

Jeg har sagt det før, og gjentar det gjerne: Jeg blir aldri trøtt av å ta slike bilder.

Når Guernsey forsvant bak og det var "ingenting" foran. Åpent hav i 360 grader og ingen andre båter i nærheten.

Som dere ser, har meteorologene truffet med varslet. Litt dønninger, men lange og snille.

Det ble ei god lekestund med matrosen på fordekket under denne seilasen også.
  Etter hvert kom mørket. Dessverre glemte jeg å ta bilder i natten, så det får komme en anen gang.

Jeg har seilt i mørke tidligere, men dette var min første hele natt på havet. Og den var magisk.

Jeg var spent på om jeg ville bli søvnig, men det var så mye å passe på at det gikk helt fint. Helt frem til innseilingen til Roscoff, etter at jeg hadde tatt ned seilene. Da kjente jeg hvor trøtt jeg var.

Etter som jeg nærmet meg kysten av Bretagne, begynte jeg å se fyrlys og lykter. Da må en hente frem kunnskapen om hvordan fyrlykter sender ut signaler. Jeg må hvite forskjell på lykter som er "Occulterende" (man teller antall og lengde på de mørke periodene") og hvilke som er "Flash" (man teller antall lysblink og hvor lang en sekvens med flere blink er). Dermed kjenner jeg fyrets signatur og kan gjenkjenne det fra kartet. Slikt skaper trygghet for at man er der man skal være.

En annen refleksjon, som jeg visste, men fikk demonstrert: Det er svært vanskelig å avstandsbedømme lys over vann i mørket. Det ser mye nærmere ut enn det egentlig er. Hvis en ikke er klar over det, er det lett å bli lurt.

Det blåste også opp. Jeg leste litt i overkant av 9 m/s. Vinden kom i perfekt vinkel, på skrå forfra. Kombinasjonen av vind, strøm og motor ga Vaare vinger. Over 9 knop gikk vi i perioder. Det ble også noe mer bølger etter hvert som jeg kommer lenger ut, men ikke noe problem.

Det er gøy når skuta krenger i vinden og danser i bølgene. Men, når seilene er oppe, er skuta mye stabil i sjøen enn når jeg går foruten seil.

Det ble en frisk seilas fra ett tiden og helt frem til rundt halv fem. Da roet det seg, men da var jeg også nesten fremme.
Etter en slik kraftanstrengelse er det utrolig deilig å komme i havn. Den gode farten gjennom store deler av natten, gjorde at jeg klarte turen på 21 timer, raskere enn forventet.

Men 21 timer er "saftig" nok. Trøtt som ei strømpe, men svært tilfreds.

Etter å ha "gira ned" litt, fikk jeg sove et par timer. Men hele gårsdagen var ganske så slapp.

Men det er god læring i å teste grensene sine på denne måten. Og det er greit å vite at det går fint. Når jeg skal forsere søndre del av Biskaya, får jeg en strekning hvor jeg ikke har noe valg.

Det ble en god spasertur med matrosen utpå formiddagen, slik at han også fikk utløp for oppdemmet energi. Ellers ble det hvile om bord.

Så får vi se oss litt rundt i dag og i morgen.
   




Vil du se deg rundt i
universet mitt, gå til
Vil du lese tidligere blogger,
gå til
Vil du skrive en hilsen, eller
lese hva andre skriver, gå til
Vil du se hvor de ulike
etappene har gått, gå til
Hjem Bloggarkiv Gjestebok Logg